Utstyrsansvarlig skal med tilgjengelige ressurser forebygge at det teknisk medisinske utstyret (MU), inkludert MU benyttet i medisinsk hjemmebehandling, ikke skaper en sikkerhetsrisiko ovenfor hverken pasient eller bruker.
Adm. direktør påser at det utarbeides relevante prosedyrer
Enhet er den naturlige avgrensing i organisasjonen som den utstyrsansvarlige tilhører
Enhetslederen er leder for en avgrenset del av organisasjonen, og påser at man har et relevant antall utstyrsansvarlige i sin enhet, eventuelt via samarbeid med andre enheter.
Avd. for med. teknologi og informatikk (MTI) samarbeider med enhetslederne og utstyrsansvarlige om utstyrsoversikten og rutiner generelt for MU normalt benyttet internt i organisasjonen.
Avd. for behandlingshjelpemidler (BHM) (Medisinsk hjemmebehandling) samarbeider med enhetslederne og utstyrsansvarlige om rutiner for MU normalt benyttet i hjemmebehandling.
Utstyrsansvarlig skal fungere som en koordinator og pådriver til at prosedyren blir fulgt med tilgjengelige ressurser
Utstyrsansvarlig har overordnet ansvar for at
· prosedyrer som kan relateres til MU følges (renhold etc.)
· enheten har en eller flere kontaktpersoner mot MTI og BHM
· opplæring i bruk og vedlikehold av MU for behandlende personell blir registrert i Kompetanseportalen
· MU fungerer som tiltenkt før bruk basert på risikovurdering med grunnlag i produsentens anbefalinger og (enhetens) interne prosedyrer
· Ambulerende (flyttbart) MU etter bruk blir lagret på en forsvarlig måte og får opplading der påkrevd
· MU som ikke fungerer som tiltenkt tas ut av drift og blir tydelig merket. MU med feil/mangler kan ikke tas inn i driften igjen før nødvendig(e) tiltak er gjennomført og utstyret fungerer som tiltenkt.
· enheten har oversikt over enhetens MU og at denne er tilgjengelig for avdelingen
· MU ved enheten er registrert hos MTI (gul SUS-ID)
· bruksanvisninger forefinnes og er lett tilgjengelig for enhetens MU
· MU registrert hos BHM (hvit SUS-ID) blir returnert til BHM etter avsluttet behandling
· opplæring i bruk av MU til den som skal følge opp hjemmebehandling (pasient, pårørende, kommunehelsetjenesten eller annet) blir dokumentert i EPJ, og at det benyttes sjekkliste for opplæring, se lenke.
· aktuell kommune blir gjort oppmerksom på at de etter Forskrift om håndtering av MU §8 skal ha et eget system for dokumentasjon av videre opplæring for/til sine ansatte
· Avvik meldes i Synergi
· Avvik meldes i følge Varsling av uønskede hendelser ved bruk av medisinsk utstyr (Gyldig) dersom MU er involvert
· Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr
· Opplæring i medisinsk teknisk utstyr til bruk utenfor Helse Stavanger, ID 40436
Revisjon: 230503, 150307, 281108, 161208, 030510, 100910, 101014, 281116, 190918, 311018, 141119, 190520, 011022