PROSEDYRE FOR MEDISINSK UTSTYR BHM MU v. 1.0

1. HENSIKT:

Sikre forskriftsmessig håndtering av Seksjon for behandlingshjelpemidler (BHM) sitt medisinske utstyr (MU), jmf.

 

2. OMFANG:

Rutinen gjelder for alle som håndterer og administrerer MU fra BHM. Dette gjelder BHM sitt MU som er plassert internt på SUS, samt MU som er plassert ute i kommunene.

 

3. DEFINISJONER:

BHM:                                    Seksjon for behandlingshjelpemidler (Behandlingshjelpemidler)

MU:                                      Medisinsk utstyr

Tilbehør:                             Forbruksmateriell og annet tilbehør er definert som en del av det medisinske utstyret

jmf. Håndteringsforskriften §4-f.

FDV:                                      Elektronisk program for Forvaltning Drift og Vedlikehold. (her brukes MERIDA)

Synergi:                               Sykehusets avvikssystem

Håndtering:                       Interne og eksterne reparasjoner, brukerstøtte,

opplæring knyttet til MU og forvaltning

Håndteringsforskriften: Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr

FKE:                                       Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til

                                               elektriske anlegg og elektrisk utstyr

 

 

4. BESKRIVELSE:

4.1. NYTT UTSTYR/ UTSTYR TIL DEMONSTRASJON

Når nytt utstyr samt demonstrasjonsutstyr til klinisk bruk ankommer seksjonen, skal følgende utføres før det tas i bruk:

- Utstyret registreres i FDV systemet

- BHM tar mottakskontroll på apparatet.

- Rekvirerende avdeling sørger for at nødvendig opplæring er gitt før apparatet tas i bruk jmf.

 

4.2. OPPLÆRING

Helsepersonell som skal håndtere MU, skal ha gjennomført opplæring før utstyret kan tas i bruk. Se Prosedyre for opplæring (Lenke). Opplæringsansvarlig helsepersonell fyller ut skjema for gjennomført opplæring for aktuelt apparat. Det signeres for at opplæring er gitt. Dette gjelder både internt på SUS, til kommunalt ansatte, vikarer og studenter.

 

4.3. BRUK AV MEDISINSK UTSTYR

- MU skal kun brukes i samsvar med utstyrets vedlagte anvisninger. Hvis man ønsker å bruke utstyret utover

  produsentens spesifikasjoner, skal de tekniske momentene klareres med ingeniør, og de medisinske

  momentene skal avklares med behandlende lege, for eksempel C-pap som brukes til barn under anbefalt vektgrense.

- Skjøteledning skal ikke benyttes for MU.

- MU som har oppladbart batteri skal bruke stikkontakt som primær strømkilde der dette er mulig. Internbatteri

  skal normalt ikke benyttes som primær strømkilde.

 

 

4.4. MEDISINSK UTSTYR SOM HAR FEIL

Ved feil/ mistanke om feil på MU, gjøres følgende:

- Rutiner for enkel feilsøking, foretas av personell som håndterer aktuelt MU der det er plassert.

- Den som oppdager/mistenker feil på MU, loggfører dette og kontakter ingeniør på BHM.

- Apparatet tas umiddelbart ut av drift.

- Apparatet sendes til BHM.

- Ved behov for akutt assistanse utenfor BHM sin åpningstid, kontaktes behandlende avd. på SUS.

 

4.5. RETUR

Ved avslutning av behandling skal MU returneres til BHM og rutiner for retur av MU følges.

 

KASSASJON

Hvis medisinsk teknisk utstyr skal kasseres, gjøres dette på følgende måte:

-       Utstyret leveres til BHM.

-       BHM registrerer utstyret som kassert i FDV-systemet.

-       Alle ID- merker fjernes på apparatet.

-       Apparatet blir ødelagt slik at ikke kan tas i bruk.

-       Apparatene kasseres i el-avfall på SUS.

 

MELDING OM ULYKKER/UHELL HVOR MU HAR VÆRT I BRUK

Ulykker/uhell som har ført til eller kunne ha ført til alvorlig skade eller dødsfall skal meldes umiddelbart til:

-       Lege ved behandlende avdeling

-       BHM.

BHM melder sak videre til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

NB! Merk at forbruksmateriell og annet tilbehør også regnes som om en del av MU og omfattes derfor også av meldeplikten §16 i Håndteringsforskriften.

Se for øvrig prosedyre i EQS: (under utarbeidelse i BHM).

 

5. AVVIK:

Avvik meldes i Synergi.

 

6. KILDER:

Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr (Håndteringsforskriften)

Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til

elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FKE)

Prosedyre for registrering i FDV systemet ved retur av utstyr (under utarbeiding i BHM)

Prosedyre for opplæring (under utarbeiding i samarbeid med Samhandlingsenheten)

Rutine for retur av MU (under utarbeiding i BHM)

Rutine for melding av alvorlig hendelser ved bruk av MU brukt i hjemmebehandling (under utarbeiding i BHM)