Brev om retur av Medisinsk utstyr til Avdeling for Behandlingshjelpemidler v. 1.4

 

RETUR AV MEDISINSK UTSTYR TIL

AVDELING FOR BEHANDLINGSHJELPEMIDLER, HELSE STAVANGER HF, EQS ID 43691

 

Når pasienter som benytter behandlingsutstyr som er utlevert fra sykehuset, ikke har behov for utstyret lengre, skal det meldes fra til Avdeling for behandlingshjelpemidler (BHM) så snart som mulig. Ta kontakt på telefon 51 51 34 21 eller sende e-post til behandlingshjelpemidler@sus.no

Følgende må gjøres før utstyret avhentes av/eller leveres til BHM:

 

Alt forbruksmateriell kastes!

 

Utstyr som er utsatt for smittestoff:

     1.       Vaskes og behandles utenpå med desinfeksjonsmiddel etter smitterutine for det aktuelle smittestoffet

               (ofte gjelder det Virkon). NB! eget avsnitt nedenfor om oksygenflasker.

     2.       Når utstyret er desinfisert pakkes det i dobbel gul pose.

     3.       Posen merkes med type smitte, navn på pasient og registreringsnummer som utstyret er merket med (står på hvit   

               klistrelapp på apparatet). Bruk sort vannfast tusj.

     4.       Utstyr som er desinfisert, pakket og merket forsvarlig, hentes av sjåfør fra SUS eller leveres direkte til BHM.

     5.       Utstyr som ikke er rengjort og mertket som beskrevet i punktene over, kan desverre ikke hentes.

     6.       Har utstyret ikke været utsatt for smitte er det ikke nødvendig med gul pose. Utstyret legges da i gjennomsiktig avfallspose.

 

Hvis utstyret ikke har vært utsatt for smitte kan det rengjøres utenpå med mildt såpevann. Gul pose er da ikke nødvendig.

For rengjøring av oksygenflasker med og uten regulator/krane:

    1.       Tørk av synlig smuss med fuktig fille.

    2.       Bruk desinfeksjonsmiddel 70 % for desinfeksjon. Dette med tanke på fare for adiabatisk antenning når utstyret settes under 

              trykk.

NB! Utstyr som har hatt tekniske problemer som ikke tidligere er meldt inn til BHM må meldes til BHM ved innlevering. Slik informasjon er viktig å ha når utstyret skal gjennom teknisk sjekk før apparatet klargjøres til ny pasient.

NB! Fyll ut følgeskrivet som vist nedfor, og legg det ved returforsendelsen.

 

Avdeling for behandlingshjelpemidler

Telefontid alle dager fra kl. 09.00 til kl. 14.00 på 51 51 34 21

E-post: behandlingshjelpemidler@sus.no

 

 

 

 

Følgeskriv til utstyr som returneres

 

Dette skriv legges ved utstyr som returneres til Avdeling for behandlingshjelpemidler (BHM), Helse Stavanger HF

 

Av smitteforebyggende hensyn bes det om at rutinen i EQS ID 43691 (Retur av medisinsk utstyr..) følges.

For å tydeliggjøre informasjon ved retur til BHM, og for å sikre riktig videre håndtering, ber vi i tillegg om følgende opplysninger:

 

Opplysning om:

Kryss av:

Kommentar:

Et utstyret utsatt for smittestoff?

Ja

Nei

 

 

  • Hvis ja, vennligst oppgi type smittestoff i kommentarfeltet →

 

 

 

Er utstyret rengjort ihht prosedyre i ID 43691?

Ja

Nei

 

 

  • Rengjort med såpevann

Ja

Nei

 

 

  • Rengjort med 70% desinfeksjon

Ja

Nei

 

 

 

 

Dato: _________________________________


______________________________________

Navn

_______________________________________

Avdeling ved SUS og/eller Institusjon/kommune

 

NB! Dette dokumentet legges ved utstyret når det sendes/returneres til BHM