MU - Arbeidsoppgaver for utstyrsansvarlig v. 3.2

1.   Hensikt

 

Utstyrsansvarlig skal med tilgjengelige ressurser forebygge at det teknisk medisinske utstyret (MU), inkludert MU benyttet i medisinsk hjemmebehandling, ikke skaper en sikkerhetsrisiko ovenfor hverken pasient eller bruker.

 

2.     Ansvar

 

Adm. direktør påser at det utarbeides relevante prosedyrer

 

Enhet er den naturlige avgrensing i organisasjonen som den utstyrsansvarlige tilhører

 

Enhetslederen er leder for en avgrenset del av organisasjonen, og påser at man har et relevant antall utstyrsansvarlige i sin enhet, eventuelt via samarbeid med andre enheter.

 

Avd. for med. teknologi og informatikk (MTI) samarbeider med enhetslederne og utstyrsansvarlige om utstyrsoversikten og rutiner generelt for MU normalt benyttet internt i organisasjonen.

 

Avd. for behandlingshjelpemidler (BHM) (Medisinsk hjemmebehandling) samarbeider med enhetslederne og utstyrsansvarlige om rutiner for MU normalt benyttet i hjemmebehandling.

 

Utstyrsansvarlig skal fungere som en koordinator og pådriver til at prosedyren blir fulgt med tilgjengelige ressurser

 

3.     Beskrivelse

 

Utstyrsansvarlig har overordnet ansvar for at

3.1      Generelt

·         prosedyrer som kan relateres til MU følges (renhold etc.)

·         enheten har en eller flere kontaktpersoner mot MTI og BHM

·         opplæring i bruk og vedlikehold av MU for behandlende personell blir registrert i Kompetanseportalen

·         MU fungerer som tiltenkt før bruk basert på risikovurdering med grunnlag i produsentens anbefalinger og (enhetens) interne prosedyrer

·         Ambulerende (flyttbart) MU etter bruk blir lagret på en forsvarlig måte og får opplading der påkrevd

·         MU som ikke fungerer som tiltenkt tas ut av drift og blir tydelig merket. MU med feil/mangler kan ikke tas inn i driften igjen før nødvendig(e) tiltak er gjennomført og utstyret fungerer som tiltenkt.

3.2      MU internt spesifikt

·         enheten har oversikt over enhetens MU og at denne er tilgjengelig for avdelingen

·         MU ved enheten er registrert hos MTI (gul SUS-ID)

·         bruksanvisninger forefinnes og er lett tilgjengelig for enhetens MU

3.3      MU hjemmebehandling spesifikt

·         MU registrert hos BHM (hvit SUS-ID) blir returnert til BHM etter avsluttet behandling

·         opplæring i bruk av MU til den som skal følge opp hjemmebehandling (pasient, pårørende, kommunehelsetjenesten eller annet) blir dokumentert i EPJ, og at det benyttes sjekkliste for opplæring, se lenke.

·         aktuell kommune blir gjort oppmerksom på at de etter Forskrift om håndtering av MU §8 skal ha et eget system for dokumentasjon av videre opplæring for/til sine ansatte

 

4.     Avviksbehandling

 

·      Avvik meldes i Synergi

·      Avvik meldes i følge https://eqs-hst.ihelse.net/design/buffy/images/icon_document.gifVarsling av uønskede hendelser ved bruk av medisinsk utstyr (Gyldig) dersom MU er involvert

 

5.     Dokumentasjon / informativt

 

·      Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr

·      Kompetanseportalen

·      Opplæring i medisinsk teknisk utstyr til bruk utenfor Helse Stavanger, ID 40436

 

6.     Endringsoversikt

Revisjon: 230503, 150307, 281108, 161208, 030510, 100910, 101014, 281116, 190918, 311018, 141119, 190520, 011022